2030 Érd,

Diósdi út 95-99.

2030 Érd,

Túr utca 5-7.

+36 23 375-592

diosdititkarsag@erdligetialtalanosiskola.hu

+36 23 375-230

turtitkarsag@erdligetialtalanosiskola.hu

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

The child has one intuitive aim: self development

Határtalanul kirándulás hetedikeseknek

 

HAT-KP-1-2024/1-000496

Utazás adatai: 78 tanuló, 7 kísérő pedagógus

Időpontja: 2025. április 7-11

Helyszín: Erdély, székelyek lakta területei

  1. Előkészítő óra

A csoport felkészítése több irányból történt: magyar irodalom, történelem és földrajz órákon a szaktanárok tájékoztatták a gyerekeket az Erdéllyel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról. Kiemelték azokat a helyeket, amelyeket utazásuk során meg fognak látogatni. Elolvasták és feldolgozták Tamási Áron Ábel a rengetegben regényét, olvastak és kiállítást készítettek Wass Albert verseiből. A történelem órán kitértek a székelység helyzetére a történelem során, a székelyek kiváltságainak hátterére, annak feltételeire, kiemelve a Madéfalvi veszedelemhez vezető körülményeket.

Ezután a Határtalanul digitális tartalomtár Barangoló Okosdoboz feladatainak segítségével erősítettük ismereteiket.

Indulás előtt 10 nappal a szülőknek értekezletet tartottunk az utazással kapcsolatban.

A tanulóknak az indulás előtti utolsó tanítási napon tartottunk egy mindenre kiterjedő tájékoztatást az úttal kapcsolatban.

Nagyon sok kérdés merült fel a gyermekekben, sok információt kellett helyre tennünk az erdélyi magyarság helyzetével kapcsolatban. Ez sokat segített az út során, érdeklődve figyelték, hogy az előkészítés során elhangzott információk valóssá válnak.

  1. Az út során majdnem minden tervezett programot meg tudtuk valósítani.

Az első nap az utazásról szólt, ennek ellenére sikerült beiktatnunk Nagyvárad és Kolozsvár belvárosának látogatását, valamint Nagyváradon meglátogattuk a várat is. Megálltunk a Király-hágón, Erdély kapujában is.

Nagyváradon sétánkat a Szent László katolikus székesegyházzal kezdtük, majd Nagyvárad épületeinek hétféle építészeti stílusával szembesültünk sétánk során. Idegenvezetőnk csodálatos utcákon, árkádokon vezetett bennünket, elmesélve a legfontosabb tudnivalókat, érdekességeket.

Kolozsváron a Szent Mihály templomot látogattuk meg, ami Erdély második legnagyobb gótikus csarnoktemploma, majd   Mátyás király emlékművet csodáltuk meg. Ezt a szoborcsoportot Fadrusz János tervezte és az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmet nyert. Érdemes megjegyezni Mátyás alakja mellett a négy mellékalakot is: Kinizsi Pál, Szapolyai István, Báthory István és Magyar Balázs. A mögötte lévő templommal együtt ikonikus képe Kolozsvárnak. Mátyás király szülőháza Kolozsvár legrégebbi emeletes háza. Csak kívülről tekintetük meg, jelenleg a Képzőművészeti és Formatervezési Egyetem tulajdonában van. A ház falán lévő emléktáblát megtekintettük. A Farkas Utcai református templomot is megtekintettük.

Utunkat hosszan folytattuk szálláshelyünkre: Gyergyószentmiklósra. A Bucsin tetőn már télies időben, hóesésben élvezhettük a mesés tájat esti környezetben.

A második nap a Gyergyói medencéről szólt.

Reggel a városban maradtunk, meglátogattuk a Tarisznyás Márton múzeumot ahol a város múltjával, lakosai szokásaival ismerkedtünk. A múzeum idegenvezetője mesélt az örmények történetéről, megpróbáltatásaikról. A kiállított eszközök, képanyagok nagyon megérintették diákjainkat. Végül az ásványkiállítást is megtekintettük. Ez a bevezető után az Örmény Templom látogatása, az ott elhangzottak mélyen megérintette diákjainkat. Ezt a beszámolóikban többen megemlítették.

Utunkat a gyergyószárhegyi Lázár Kastélyban folytattuk, a közelmúltban felújított kastély lovagi terme, a kilátója valamint a székelységgel kapcsolatos természeti, történelmi foto kiállítása lélegzetelállító volt. Ebben a kastélyban töltötte gyermekkorát Bethlen Gábor Erdély fejedelme.

A nap további programja maga volt a csoda. Téli hangulatban látogattuk meg a Gyilkos tó környékét, sétáltunk, hógolyóztunk, majd a Békás-szoros szikla szirtjei felé vettük utunkat. Sétáltunk a 300 méteres sziklák között, feledhetetlen élmény volt számunkra a jégcsapok, havas szikla szirtek látványa.

A harmadik napon a Csíki medencét ismertük meg.

Első megállónk a monumentális emlékmű a Madéfalvi veszedelemmel kapcsolatban. Idegenvezetőnk az út során mélyrehatóan elmesélte az emlékhellyel kapcsolatos történelmet, okokat és következményeket, melyek 200 nagyrészt fegyvertelen ember halálával  és kétszer ennyi fogoly elhurcolásával járt.  Ez volt az egyik oka annak, hogy a székelyek egy része tömegesen elvándorolt a területről.  Koszorút helyeztünk el az emlékműnél.

Ezután egy külhoni csoporttal találkoztunk Csíkszeredán:

A csíkszeredai Segítő Mária Katolikus Általános Iskola és Gimnázium hetedik évfolyamos tanulóival találkoztunk, valamint a Márton Áron Főgimnázium igazgatójával és néhány pedagógusával. A találkozó a gimnázium dísztermében kezdődött, ahol az igazgató, pedagógusok és diákok fogadtak bennünket. Ezután az igazgató bemutatta az iskola történetét, működését, céljaikat, eredményeiket. Diákjaink Érdet és az iskolánkat mutatták be ppt előadás formájában, majd egyik tanítványunk székely dalokból készített nótacsokrot adott elő a hallgatóság nagy örömére. Átadtuk a diákoknak hozott ajándékokat.

Végül a helyi diákok végig járták az iskolát és udvarát, sporttereit a mi diákjainkkal, válaszoltak a felmerülő kérdésekre majd az osztályteremben együtt játszottak, jellegzetes székely szavak jelentését kellett meghatározniuk. Mivel erről szó volt az előkészítő órán, így ezzel könnyen megküzdöttek gyerekeink.  A kísérő tanárokat eközben az iskola igazgatója megvendégelte és kötetlenül beszélgettünk az iskolai életről.

Nagy élmény volt a diákoknak, kollégáknak egyaránt, el sem tudták képzelni, hogy ilyen monumentális épületben iskola működik. Az igazgató beszámolója lenyűgözte diákjainkat. Nagyon tetszett, hogy a helyi összefogásról, a magyarság megtartásáról, küzdelmeiről mesélt, igazolva ezzel az előkészítő során elmondott információkat. Az igazgatótól kapott információk sokkal hitelesebbé tették az előkészítők anyagát.

Habár nem volt a tervezett programban, de a közelség miatt átsétáltunk a Csíksomlyói Kegytemplomba, rövid 40 perces sétával. Mielőtt bementünk az idegenvezető elmondta a kegytemplommal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, a többit az autóbuszon, utazás során mesélte el. Ennek az az oka, hogy ezen a napon is havazás volt, erős sarki szél fújt, a gyerekek nagyon át voltak fázva, ezért döntöttünk úgy, hogy az autóbuszon ismertetjük a további tudnivalókat. Meglátogattuk a kegytemplomot majd indultunk tovább.

A következő állomásunk a Szent Anna tó volt, ahol lesétáltunk a havas, csúszós hóban – jégben a tóig, hógolyóztunk, sétáltunk egy keveset. Sajnos a tőzegláp meglátogatása elmaradt, az időjárási körülmények miatt. Gyakorlatilag növényeket nem láthattunk volna, a 20 centiméteres hó miatt. A gyerekek is teljesen át voltak ázva, fáztak, nem számítottunk ekkora hóra induláskor.  A Szent Anna tó legendáját idegenvezetőnk a buszon olvasta el nekünk miközben felmelegítettük megfagyott végtagjainkat.

A nap utolsó állomása a 878 méter magasan lévő Nyerges – tető volt, ahol megkoszorúztuk az 1848-ban elesett székelyek emlékhelyét. Ez a hágó számtalan véres harc helyszíne volt a tatás és a török betörésekkor is. A szoborral szemben található a kopjafákkal diszített temető, ebbe a tömegsírba hantolták el az ütközet áldozatait.

A negyedik nap a sóvidékről szólt.

Reggel erős hóesésre ébredtünk, így kalandos utunk volt a Bucsin tetőn át a sóvidékre. Mellettünk elakadt autók, kamionok sora volt, komolyan aggódtam a biztonságos haladásunk miatt. Sofőrjeink nagy profizmussal, hozzáértéssel vezettek át bennünket a csúszós havas erdei utakon.

Szovátán a Medve-tó partján sétáltunk, sajnos csak közvetlenül a tó partját érinthettük a havas eső, csúszós utak miatt. Ez Európa egyetlen heliotermikus tava, amely működésének, keletkezésének lényegét idegenvezetőnk ismertette. Idegenvezetőnk az út során minden helyszínt előkészített, rengeteg tudnivalót elmondott majd többször visszatért az elhangzott ismeretekre, amennyiben csatolni tudta az aktuális látnivalóval. Kiváló alkalmak voltak erre a helyszínek közötti utazások ideje. Így egyre tágulhatott, mélyülhetett a megszerzett ismeretünk. Mesélt Tamási Áronról és műveiről is hiszen ezen a napon meglátogattuk síremlékét.

Parajdon lementünk 100 méter mélyre és meglátogattuk a sóbányát. Monumentális méretei, tágas tárnái lenyűgöztek minket. Sajnos az extrém időjárási viszonyok miatt a sószoros látogatása is lehetetlen volt.

Farkaslakán megkoszorúztuk Tamási áron sírhelyét, majd tovább haladtunk a sóvágó mester telephelyére.

Találkozás helyi termelővel:

A tervezett nagyváradi találkozás Máté Ilonával nem valósult meg, helyette Korondon találkoztunk egy sóvágó mesterrel, Tófalvi Csabával, aki a gyerekeknek bemutatta a só feldolgozásának lépéseit, folyamatát. Előadása magával ragadta a gyerekeket, azóta is emlegetjük a szófordulatait. Biztos vagyok benne, hogy maradandó emlék lesz a gyerekek számára. A bemutató után vásárolhattak a termelő által működtetett boltban, igazi kincseket árult számunkra. Minden termékről bőséges és kielégítő ismertetést adott a gyerekeknek, majd a felmerülő kérdésekre is nagy szeretettel és örömmel válaszolt. Élmény volt vele találkozni!

Ezután lehetősége volt a gyerekeknek sétálni a Korond főutcáján lévő kirakódóvásárban vásárolni. Mielőtt elengedtük a gyerekeket egy rövid vásárlásra, felhívtuk a figyelmüket arra, hogy mit és hol érdemes vásárolni. Úgy láttam, többnyire megfogadták tanácsainkat. Sajnos a vásárlás rövidre sikerült mivel a nagy hóesés és havas utak miatt kerülőúton tudtunk hazajutni.

Utolsó állomásként Székelyudvarhely központjában tettünk egy rövid sétát.

Az utolsó napunk megint az utazásról szólt. Hazautazásunkat Marosvécsen szakítottuk meg Wass Albert síremlékét szerettük volna megkoszorúzni de a korai indulásunk miatt jóval 10 óra előtt – nyitási időpont – voltunk az emlékhelynél. Így csak megemlékeztünk, készítettünk e fotót és utaztunk tovább a nagy távolság miatt.

Utolsó városunk Marosvásárhely volt, ahol a Rózsák terével és a Kultúrpalotával ismerkedtünk meg.

Mielőtt átléptük volna a határt egy utolsó megállót tettünk a Király-hágón, visszatekintve Erdély gyönyörű tájaira.

 

  1. Élmények

Az út során a gyerekek élménynaplót írtak. Kivételes helyzetben voltunk a télies idő miatt, ilyennel gyermekeink még nem találkoztak. A havasi tájak, helyszínek lenyűgözték őket és ezt mindannyian megemlítették a beszámolókban. Nagyon tetszettek a templomok, különösen az örmény templomot említették sokan. Habár végig fényképeztük az utat, a gyerekek maguk megszervezték, hogy készítenek egy video/fényképes beszámolót, erre kamerákat hoztak és minden este levetítették az aznap látottakat. Ehhez összegyűltek a „studiósok” szobájába és vetítésként újra átélték az aznap történteket, így sokkal könnyebben elmélyültek az aznap szerzett ismeretek.

 

  1. Tapasztalatok, eredményesség:

Hiszem, hogy ezen az öt napon közelebb kerültek a gyerekek a határon túli magyarlakta területek emlékeivel, lakóival, küzdelmeivel. Megismerkedtek a legfontosabb emlékhelyekkel, barátságokat kötöttek határon túli diákokkal, erősödött bennük az összetartozás érzése. Remélem, hogy hazaérkezve és elmesélve az élményeket sok család dönt úgy, hogy a nyári pihenőt Erdély csodás helyein tölti. A képek, élménybeszámolók azt jelzik, hogy célunkat maximálisan elértük.

Köszönettel tartozunk a Bethlen Gábor Alapítványnak és a Magyar Állam támogatásának, hogy lehetővé tették ennek a csodálatos tanulmányi útnak a létrejöttét.

  1. Ami még hátravan:

Az Összetartozás Napján történelem, irodalom és természettudományos órákon bemutatjuk az iskola felső évfolyamos diákjai részére Erdély történelmét, az itt élő magyarság helyzetét, a híres tudósokat, felfedezőket. Az utazáson részt vevő diákok előadásokat tartanak a tanulók részére. Csoportban dolgoznak, együtt készítik el a bemutatni kívánt anyagokat felhasználva az út során készített fényképeket, videókat. Célunk az ismeretek átadása mellett az, hogy kedvet kapjanak az ötödik és hatodik évfolyamos tanulók, az őket tanító kollégák a következő években a pályázat megírására, a tanulmányúton való részvételre.

Next