FENNTARTHATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGÜNK BEMUTATÁSA
Iskolánk fontos feladatnak tartja a környezethez való pozitív viszony formálását, a növények és az állatok szeretetét, környezetvédő magatartássá alakítását, a természetes érdeklődésnek tudományos alapokra való helyezését, a felnőttkori környezettudatos életforma alapjainak megteremtését.
Stratégiailag kiemelt céljaink
- Természetismereti, természetvédelmi, környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos ismeretek átadása.
- Helyi környezeti, természeti problémákkal kapcsolatos érzékenység kialakítása, ezek felismeréséhez szükséges kompetenciák kialakítása, fejlesztése.
- A természet szeretetére nevelés.
- A globális és a helyi környezeti problémákkal kapcsolatos aktivitásra, tevőleges magatartásra nevelés.
- A mindennapi életben való környezettudatos gondolkodásra és magatartásra nevelés.
- A fenntartható fejlődéshez szükséges kompetenciák kialakítása, fejlesztése.
Tevékenységek, amellyel segítjük a fenntarthatóságra nevelést
- A Világ legnagyobb tanóráját minden évben megtartjuk, figyelembe véve az ENSZ által kitűzött globális célokat.
- A Te Szedd! akcióban részvétel: 2019-ben az ófalusi Tőzike tanösvényt tisztítottuk meg a szeméttől.
- Módszertani megújulás: gyalogos vándortábor vezető és vízi vándortábor vezető képzések elvégzése.
- Papírgyűjtés szervezése ősszel és tavasszal a tanév során. A szelektív hulladékgyűjtés előmozdítása.
- Fotó- és rajzversenyeken részvétel környezetismereti témákban.
- A kerékpáros közlekedés gyakorlatának, kultúrájának népszerűsítése – Kerékpáros közlekedést népszerűsítő program, kerékpártúrák szervezése, kerékpártároló helyek kialakítása.
- Városunk természeti, helytörténeti, építészeti értékeinek megismertetése – A Földrajzi Múzeum helytörténeti vetélkedőjén indulunk évek óta és mindig rangos helyezést érünk el.
- A természet szeretetére nevelés, a gyerekek természettel való közvetlen élményekhez juttatása: Természetjáró szakkör, nyári gyalogos vándortábor szervezése, osztálykirándulások, erdei iskolák.
- Üzemlátogatások az érdi Vízműbe, ahol nyomon lehet követni a víz tisztításának, felhasználásának folyamatát.
- A gyerekek lakóhelyük közelében található természeti értékeinek megismertetése: Föld napi városi rendezvények.
- A természetes anyagok és hagyományos kézműves technikák megismertetése, gyakoroltatása – Kis kézműves foglalkozások
- A kertészkedés, kertészeti munkák megismertetése, ennek örömének megmutatása – faültetés a városi záportározónál.
- Aktivitás és részvétel az iskolai környezet alakításában: az udvaron fák és növények ültetése, „virágosítás”.
- „Indulj el egy úton” turisztikai-természetismereti vetélkedőn részvétel.
- Jeles napokon megemlékezés, tevékenységek megszervezése: Föld napja, Madarak és fák napja, Állatok világnapja, Víz világnapja.
- A könyvtárban lehetőség van természettudományos folyóiratok, könyvek olvasására és kölcsönzésére.
- Érdi helyismereti akadályverseny szervezése, érintve a város és környékének természeti értékeit.
A fenntarthatósági nevelés a tantárgyi keretek közt
Az iskolai oktató-nevelő munka nem szorítkozik a tantárgyak óráira, de a feladatok zömét mégiscsak e keretek között valósítjuk meg. Tanórákon történik azon ismeretek megalapozása, szemlélet formálása, amely során lehetőség van a helyes értékrend, természethez fűződő viszony kialakítására. Ez minden tanító / szaktanár feladata, a megvalósítást viszont nagymértékben befolyásolja, hogy milyen tantárgyról is van szó. Több tantárgy oktatását többé-kevésbé a környezeti nevelési komponensek eddig is tartalmazták, de ezek tervszerű alkalmazása, összehangolása gondos tervezést igényel. .A tanórán kívüli egyéb foglalkozások (pl. napközi, szakkörök, osztályprogramok) szintén lehetőséget adnak a pedagógusoknak, hogy a témával foglalkozzanak, beépítsék a tevékenységi rendszerükbe.