HAT-20-01-0340 2022. május 17. – 20.
A kirándulást a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával szerveztük meg. A pályázat elsődleges célja:
- Határtalanul Program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra.
- A program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.
- A pályázaton 4 311 000 Ft-t nyertünk, amellyel 66 tanuló és 6 pedagógus szerzett felejthetetlen élményeket Erdély magyarok lakta területein az ott élők vendégszeretetéről, történelmi és természeti értékeiről.
- Kirándulásunk 4 napos volt, a megtett távolság közel 1800 km.
Kirándulásunkat tavaly szerettük volna megvalósítani, de a Covid miatti rendkívüli helyzet megakadályozott ebben. Így a 2021/2022-es tanévben amint enyhítettek a Covid miatti egészségügyi rendeleteken és a határokat feloldották, gyorsított ütemben megszerveztük az elmaradt kirándulást.
Célom az volt, hogy tanulóink ismerjék meg a határon túli magyarok életét, történelmét, kultúráját, azt, hogy hogyan tudtak fennmaradni a legsötétebb időkben is, hogyan tudták megtartani magyarságukat, magyarság tudatukat.
A résztvevő diákok magyarság tudata rendkívüli módon megváltozott az utazás során. Eddig Erdélyt Románia részeként román területnek hitték nagyrészt. Habár felkészítettük őket, ennek ellenére meglepődtek, hogy magyarul beszélnek az emberek. Történelmi ismereteik rendben voltak, de helyben látni, tapasztalni a tanórán tanultak helyszíneit, lebilincselő volt számukra.
Külön öröm volt, hogy eljutottunk Farkaslakára, Tamási Áron születésének 125. évében.
A só keletkezésének, szerepének, változatos formáinak helyszínen való megismerése nagy élmény volt számukra. Megismerhették a szovátai Medve – tó egyedi tulajdonságait, a sókarszt tulajdonságaival, jellemzőivel valamint a heliotermia jelenséggel ismerkedhettek.
Egyik legmeglepőbb élmény a gyermekek számára az erdélyi vendégszeretet volt. Ilyen élményben még nem volt részük. Mivel családoknál voltunk elszállásolva, minden nap újabb és újabb élményeket meséltek a gyerekek a vendéglátók kedvességéről. A reggelit a családnál fogyasztották a gyerekek, teljesen el voltak képedve a reggeli mennyiségét és minőségét, a vendégszeretet ilyen módját illetően. Minden este, amikor hazaértünk a szálláshelyre, friss süteménnyel vártak bennünket.
A másik célom az volt, hogy ismerjék meg a szülők is a feltöltött képek és a gyermekek élménybeszámolója alapján Erdély szépségeit, rejtelmeit. Ez a célom is eredményes lett, több szülő már a hazaérkezés estéjén elmondta, hogy olyan gyönyörű helyeken voltunk, hogy még a nyáron szeretnének ellátogatni Erdélybe.
A záró szakaszban tartott beszámolók után a többi pedagógus is kedvet kapott, hogy ők is pályázzanak az osztályukkal a kirándulásra/programra.
Előkészítő szakasz:
Utazó diákokat felkészítettük az erdélyi magyarság történetéről, a kisebbségek múltbeli és jelenlegi helyzetéről. A diákokat tájékoztattuk az utazással kapcsolatban, az elvárt viselkedésről.
A szülőket is tájékoztattuk az utazás minden ismert körülményeiről, a pontos napi programról.
Az utazó diákokat 5 csoportra osztottuk, kiosztottuk a feladatokat, majd a mentor kollégával előkészítették a számukra kiosztott feladatokat. , a feladatok előkészítése. Témák: Erdély történelme, földrajza, a só szerepe, híres erdélyi magyarok, az utazás helyszínei és látnivalók az egyes napokon.
Utazás:
Első napon korán reggel indultunk. A határon átlépve meghallgattuk a gyerekek beszámolóját az erély történelmével, a trianoni diktátummal és az erdélyi magyarság történelmével kapcsolatban. A Király-hágó előtt az idegenvezető átvette az irányítást, elmondta a tudnivalókat, majd megálltunk rövid pihenőre, fénykép készítésre. Tovább haladtunk, Kolozsváron megtekintettük a Bolyai tudományegyetemet, a Szabók-bástyáját, a Szent-Mihály templomot, Mátyás-király lovasszobrát ás szülőházát. A Farkas utcai református templom megtekintése után a Házsongárdi temetőbe látogattunk, megkoszorúztuk Kós Károly emlékhelyét/sírját. Ezután már csak a szálláshelyünkre mentünk Székelyszentlélekre.
Második napon reggel Szovátára mentünk, sétáltunk az üdülő villák között, megtekintettük és körbe sétáltunk a Medve tavat. Vízmintát vettünk, amit visszatérve megvizsgáltuk. Ezután Korondon sétáltunk és kedvünkre vásároltunk. Ezután Parajdon megtekintettük a sóbányát, majd megismerkedtünk és megtekintettük a só lerakódásának különböző formáit a sószorosban. Késő délután meglátogattuk Farkaslakán Tamási Áron sírhelyét, koszorút helyeztünk el a sírhelyen. A nap utolsó színhelye Székelyudvarhely – Szejke fürdő volt, Orbán Balázs emlék és sírhelye.
A harmadik napon Csíksomlyóra utaztunk, meglátogattuk a kegytemplomot, majd Gyergyószentmiklóson az örmény templomot. Ezután a Gyilkos tónál időztünk és sétáltunk. Majd a Békás-szoroson sétáltunk a sziklák között. Este hazafelé még megálltunk Zetelakán a víztározónál, ami ugyan nem volt a programban de nagy élmény volt a gyerekeknek.
A negyedik napon korán indultunk haza, Fehéregyházán megálltunk Petőfi kutjánál, majd Segesváron a belvárosban sétáltunk. Ezután a Király hágón még egyszer megálltunk és indultunk haza.
Értékelés:
A hazaérkezést követően rögtön az első napon tartottuk az értékelő órát. A csoportokat vezető pedagógusok segítségével megbeszélték a tapasztalatokat, élményeket. Közösen megnézték a készített képeket. Ezután a gyerekek élménybeszámolót írtak.
Meglepő módon a tanulók élménybeszámolója sokkal érettebb, pontosabb volt mint a négy évvel ezelőtti társaság beszámolója. Úgy érzem, hogy a kitűzött céljaim maximálisan teljesültek.
A kitűzött célok mellett a közösség együtt átélt élményeit emelték ki a tanulók, valószínűleg az előző 2 év Covid miatti elzártság után kimondottan jót tett neki a közös élmény.
Hazaérkezésünk után készítettünk egy kiállítást az utazásról, amit az iskola aulájában állítottunk ki. Ehhez a gyerekek egy székelykaput rajzoltak/festettek, ez volt a kerete a kiállításnak. A felsős diákok mellett az alsós diákok egy csoportja és a szülők is megtekintették a kiállítást.
Hajdu Hajnal
a pályázat koordinátora