2030 Érd,

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

The child has one intuitive aim: self development

Határtalanul – Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban

Pályázati azonosítók: HAT-KP-1-2023/1-001826 , HAT-KP-1-2023/1-001435
Résztvevők: 25-25 tanuló 3-3 kísérőtanár

Előkészítő óra
Az előkészítő óra általános beszélgetéssel kezdődött. Szlovénia, Horvátország ismeretanyagát dolgozták fel a diákok az eddig tanultak szerint. Majd az okos doboz használatával először Szlovénia ismerete kérdéskörre válaszoltak a gyerekek. Az öltözék, kultúra, majd a földrajzi ismereteket tekintették át a diákok. Horvátország, a népviselet, térkép a különböző városok helyes elhelyezésére adtak válaszokat a gyerekek. Az órán aktívan közreműködött diákok sok érdekességet tanultak meg. A tapasztalat és a tanult dolgok jó alapot adtak a gyerekeknek arra, hogy nekivágjunk a kirándulásnak.

A kirándulás

Az első nap reggelén elindultunk Érdről. Kora délutáni órákban megérkeztünk Lendvára, ahol megtekintettük Bánffy-Esterházy kastély kiállítását. Benne találjuk Zala György alkotásainak miniatűr másait, valamint a híres hetési tájegységre jellemző viseletet és használati tárgyakat.
Látogatást tettünk Lendván a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben. Megismerkedtünk a helyi magyarság történetével. A Lendva környéki magyarság kiemelkedő alakja, Soós Mihály, az intézmény vezetője mesélte el nekünk, milyen a szlovéniai magyarok helyzete és élete, lehetőségei és kilátásai. Lendva város központjával ismerkedtünk. A Szent Katalin plébániatemplom mellett találjuk a Szent István szobrot, tőle nem messze pedig a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát.
Felkapaszkodtunk a lendvai szőlőhegyre, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát, ahol Hadik Mihály törökverő hadvezér van eltemetve. Innen csodálatos kilátás nyílik a környékre, három ország látóhatárát pásztáztuk. A történelmi nyugat-dunántúli Őrvidék középkori emlékeinek egyik kiemelkedőtelepülése Bántornya. A Bánffy-családhoz fűződő Árpád-kori templomon román és gótikus stílusjegyeket egyaránt fellehetünk, falain Aquila János gyönyörű freskóit láthattuk, köztük a Szent László legendát is.
Dobronak település határában található a Bakónaki-tó, amely mentén gyönyörű sétát tehettünk. A tónál energiapark működik, ahol különböző szervi bajokat lehet orvosolni. Ezek az energiavonalak a közeli erdőben megbújó Szent Vid forráshoz, és a felette lévő Szent Vid kápolnához vezetnek, amelyeket szintén meglátogattunk. Innen a szállásunkra tértünk. Két részletben voltunk elszállásolva, Őriszentpéteren és Bajánsenyén. A második napon reggeli után kirándulásra indultunk a hármashatárra. A helyszínt Szlovénia (Türke) felől közelítettük meg. Három ország három településének (Felsőszölnök, Türke, Tóka) polgármesterei avatták fel hajdan ezt a háromoldalú gúlát, amely nem csupán a trianoni, hanem az 1919-es Saint-Germain-i békediktátumra is emlékeztet. A 384 m magasságban emelt emlékművet körbesétálva 3 országban lépkedtünk – ma már vasfüggönymentesen, szabadon.  Felsőlendván megtekintettük Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát, amelynek elődjét még a 13. századi keresztes háborúk idején a templomosok építették.

építették. Később az Amadék, a Széchenyiek, a Nádasdyak, a Szapáryak, végül Trianonig a Széchenyiek birtokolták. Udvarán 7 energiavonalat is találunk, amelyek jótékony hatást gyakorolnak szervezetünkre.

Muravidék legnagyobb településén, Muraszombaton látogattuk meg azt a várkastélyt, amely a késő középkorban szintén a Széchy család birtokát képezte és kiemelt szerepe volt a nyugati határvidék védelmében. A Széchy dinasztia kihaltával a vár a

Szapáryak birtoka lett, ők végezték a barokk átalakításokat rajta. Ma a Muravidéki Múzeum működik benne.

Közép-Európa legnagyobb orchidea farmját látogathattuk meg ezek után, a Dobronak határában megépült Trópusi kertet, ahol különleges egzotikus növényeket láthattunk. Muravidék talán legismertebb parasztgazdáihoz, a Passero család tagjaihoz látogattunk az Alsómarác (Moravske Toplice) melletti Mezővár (Tešanovci) faluban. A szőlőműveléstől kezdve a lekvárkészítésig sok mindennel foglalkoznak, de igazán a csokoládé különlegességeikről híresek, melyeket saját alapanyagaikból készítik. Lehetőség volt kézműves termék vásárra. A program végeztével indultunk vissza előző napi szállásainkra, ahol vacsoráztunk is.

Reggeli után indultunk tovább a következő uticélunkhoz. Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. A sétánkat a MÁV egykori főépítésze, Paffl Ferenc által tervezett központi vasútállomástól kezdtük. Innen Tomiszlav király lovasszobra mellett elhaladva megtekintettük a magyar honfoglalás millenniuma alkalmából átadott pavilon épületet, majd a parkban sétálva láthattuk közös történelmi nagyjainknak, Zrinyi Miklósnak és Jurisics Miklósnak, Kőszeg védőjének a mellszobrát, valamint a hangulatos zenepavilont és meteorológiai órát. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. Itt nyugszik Erdődy Tamás, valamint az 1919-es újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is. A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac), itt láttuk előbb a Jellasics-teret és a Jellasics lovas szobrot a főtéren, majd a dombon felsétálva az öreg kapun át a Szent Márk-térre értünk. Itt található a horvát Szábor, vagyis az országgyűlés, amely a Szent Márk templomra néz, amelyen a Horvátország és Zágráb címerét Zsolnai cserépből rakták ki. Ez után a felvonók menti lépcsőkön visszatértünk a sétáló utcára és a városmagjába. Innen indultunk a horvát szállásunkra, ahol vacsorával fogadtak minket.

A következő napot hajókirándulással kezdtük az Adrián: 90 percnyi panoráma hajózás. A Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi (a Szent István, Viribus, Unitis, stb.). Felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században.  Innen a városmagba a zarándokok lépcsőin, a tersattói lépcsőkön mentünk le, amely egy könnyű séta volt. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. Meglátogattuk a magyar időben épült piacot, a színházat és egyéb fontos épületeket, megtekintettük a Kormányzói Palotát, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületét, az Adria-palotát és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székházát. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bójákat és a Baross emléktáblát. Abbázia felé vettük az irányt, itt kezdtük sétánkat, felidéztük néhány család történetét. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon és felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán, amelyet meg is koszorúztunk.

Utazásunkat Varasdon zártuk. A város mintegy 20 éven át Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát Európa talán legszebb barokk belvárosában.

5 napos határtalanul programunk ezzel ért véget. Rengeteg élménnyel gazdagodva tértünk vissza Magyarországra.

Értékelő óra

Nagy hőségben tartottuk meg az iskolában a Határtalanul tanulmányi kirándulásunk utáni értékelő órákat 2 pályázat 25-25 tanulójával és a 3-3 kísérő pedagógussal.  Az értékelés célja a történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, a tanulmányi kirándulás során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Azért, hogy ezek az élmények megmaradhassak és ismeretekké alakuljanak át a Barangoló digitális tartalom tárát használtuk az előkészítő, valamint az értékelő órákon. Ez az okosdoboz játékos, könnyed feladatmegoldásait tartalmazza. Valamint a gyerekek plakátot készítettek élményeikből és a látottakból.