1. Helyzetelemzés
Az Érdligeti Általános Iskola 2011.07.11-én jogutódlással jött létre a Széchenyi István Általános Iskola és a Hunyadi Mátyás Általános Iskola összeolvadásával. Az új intézmény székhelye a Diósdi út 95-99., telephelye a Túr utca 5-7.
1.1 Az iskola épületei és környezete
a) Diósdi út 95-99. székhely
A kőépület 1966-ban épült. Külső szigetelésére, nyílászárók, kazán cseréjére és a villamoshálózat teljes felújítására az utóbbi években került sor. Egyéb kiszolgáló helyisége az ebédlő és a főzőkonyha. A menzás étkezést a biztosítja.
16 alsós osztály működik az épületben, 2 informatika terem, tornaterem, zeneoktatásra és fejlesztésre alkalmas kistermek, illetve könyvtár segítik az oktató-nevelő munkát.
Az iskolaépület belső udvara szilárd burkolatú, tankerületi támogatással teljesen új burkolatot kapott 2023-24-es tanév telén. A sportpálya aszfaltburkolatot és magasított kerítést kapott 2015/2016-, bővítése, magasítása folyamatban van. Kültéri játszóeszközökkel a gyermekek szabadidős programjaihoz játszóudvart alakítottunk ki már 2013-ban, 2024-ben új játékvárat adhattuk át a tankerület jóvoltából, megújult a „színpadi nézőtér” is.
b) Túr utca 5-7. telephely
Az iskolaépületet 1983. szeptember 1. adták át, 1992-ben egy tornateremmel és négy tanteremmel bővült. A 16 termes tágas kőépületbe került a 2012/2013-as tanévtől a felső tagozat, ahol 14 osztályterem, 2 szaktanterem (informatika, természettudományos,) egy könyvtár és hat kisméretű terem/szoba áll rendelkezésre (angol, német, matematika, mozgás- és egyéb fejlesztő szoba). A 2017/2018. tanévben a KMR régióban a fenntartó által biztosított eszközfejlesztés a kapott számítógépekkel, laptopokkal, projektorokkal és tabletekkel modernizálta a nevelő-oktató munka IKT ellátottságát. A tantermek bútorzata, egyéb felszereltsége átlagos. Az étkezési lehetőséget melegítő konyha, ebédlő biztosítja. Az iskolaépület mindhárom szintjén tágas zsibongó – aula található.
A szilárd burkolatú sportudvar 2013-ban egy országos pályázattal és alapítványi támogatással készült el. 2015-ben a fenntartó általi pályázattal megtörtént az épület külső nyílászáróinak cseréje, szigetelése és színezése, valamint napelemekkel és napkollektorokkal való felszerelése, mely az energiaellátás korszerűsítését jelenti. Az energiatakarékosság megvalósítása érdekében a földszinti helyiségek világítását részlegesen korszerűsítették.
A balesetveszélyes állapotok elkerülése érdekében több tanterem aljzatának felújítása továbbra is szükségszerű. A falazat és világítás rendbetétele 2017-ben megtörtént, a földszinti aula aljzatának teljeskörű felújítása 2023-ban megtörtént, 6 tanterem új vinil – padlólap burkolatot kapott.
1.2 Érdligeti Általános Iskola
Beiskolázási körzetébe a jogelőd intézmények körzetében lakó családok tartoznak. A lakosság heterogén összetételű. Iskolai végzettség, szociális helyzet tekintetében egyaránt nagyok az eltérések. A tanulók egy része az átlagosnál magasabb színvonalú szociokulturális háttérrel rendelkezik, ahol a szülők magas elvárásokat támasztanak. A körzetben elég sok a nagycsaládos, 3 vagy annál több gyermeket nevelő család.
Számos társadalmi és gazdasági probléma begyűrűzött az iskolába: a fokozódó munkanélküliség, elszegényedés, egyszülős család, a munkájukban agyonhajszolt szülők elhanyagolt gyermekeinek gondjai. Ezek a nemkívánatos környezeti hatások tükröződnek a gyermekek lehetőségeiben, teljesítményébe, viselkedési és beszédkultúrájában egyaránt.
Mindezekért a tanulóknál a személyiség sokoldalú fejlesztése az átlagosnál nagyobb törődést, türelmet, empátiát és szakértelmet kíván a nevelőtestület tagjaitól.
A különbségek csökkentése érdekében a mindennapi munkában különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a tanulókkal való egyéni foglalkozás, bánásmód, a differenciált képességfejlesztés, a hátrányokkal induló és lemaradók felzárkóztatása, a tehetséggondozás, azaz az esélyegyenlőség biztosítása, a kiemelt figyelmet igénylő tanulókra való odafigyelés.
Az egyre több beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő és sajátos nevelési igényű gyermek – közöttük azok az integrálható sajátos nevelési igényű tanulók, akik autista tüneteket mutatnak – megsokszorozzák a közös felelősséget, kiszélesítik a pedagógiai munkával kapcsolatos teendőket és elvárásokat. A gyermek- és ifjúságvédelemmel, a diákönkormányzat hatékony működésével, a tanulók közösségi életének szervezésével még eredményesebbé tehető a pedagógiai munka. A nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak: iskolatitkár, pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztens, könyvtáros mindkét épületben, iskolapszichológus és gyógypedagógus, logopédus, fejlesztőpedagógus biztosítása segíti mindezeket a törekvéseinket.
Külső kapcsolatrendszerünkben kiemelt szerepe van a szülőkkel való kapcsolatépítésnek és -tartásnak, változatos formájú együttműködésnek. A tanulókkal kapcsolatban felmerülő gondok enyhítése érdekében segítséget adnak a társszervezetek munkatársai. A szülők szabad iskolaválasztásának lehetősége alapján a körzetbe tartozó gyermekek mellett vannak körzeten kívüli tanulók is az intézményben.
1.3 Tanévkezdő adatok
Évfolyamonként alsó tagozaton 4, felső tagozaton, az 5-6. évfolyamon 4, a 6-7 évfolyamon 3 párhuzamos osztályunk van. Osztálylétszám átlagosan 25-30 tanuló, dinamikusan növekvő tendenciát mutat.
Iskolánk tanulói létszáma folyamatosan emelkedik, mely szakmai munkánk eredményességét, ismertségünk, jó hírünk fokozódását jelenti.
A felső tagozatba átlépő tanulók létszáma is emelkedik, a nyolcosztályos gimnáziumba távozókon kívül iskolánkban maradnak a diákok.
1.4 Fenntartás és működtetés
Az intézmény fenntartása és működtetése a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz került 2013. január 1. napjától. Az Érdligeti Általános Iskola gazdálkodási feladatait az Érdi Tankerület látja el. A fenntartó átszervezését követően 2017. január 1. napjától az Érdi Tankerületi Központ fenntartásában működik iskolánk.
1.5 Forrásbővítés
A jogelőd iskolák alapítványa- a MÁTYÁS KIRÁLY ALAPÍTVÁNY – segítségére továbbra is szükség van. A korábbi kapcsolatok, támogatók megtartása fontos, mert az intézmény célkitűzéseinek eléréséhez támogatást nyújtanak. Folyamatos pályázatfigyeléssel, a pályázati lehetőségek kihasználásával, újabb támogatók felkutatásával, szponzorok keresésével szükséges az iskola anyagi forrásainak bővítése. Segítségükkel az infrastruktúra fejlesztése, a minőségi nevelő-oktató munka feltételeinek javítása, az eredményesség növelése érhető el.
A bérbeadás lehetőségét kihasználva a költségvetési bevétellel a fenntartó is számol. A tornatermek, tantermek, ebédlők, más iskolai terek kiadása sport, kulturális és egyéb bérlés céljára korábban és jelenleg is gyakorlat.
2. Személyi és tárgyi feltételek
2.1 Személyi feltételek
A törvény által előírt teljes szakos ellátottság biztosítása minden évben kiemelt feladatunk. Többen tanító – tanár diplomával is rendelkeznek, illetve általános iskolai tanár és középiskolai tanár végzettségűek. A továbbképzéseken való részvétel a továbbtanulási program és a beiskolázási terv szerint halad. Az igazgató munkáját három igazgatóhelyettes segíti. Az iskolai élet zavartalan működéséhez a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak tanulási nehézséggel küzdőknek és SNI-s tanulóknak logopédus, pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, tanító szakirányú végzettséggel segíti, valamint a technikai dolgozók (karbantartó, takarító, portás) járulnak hozzá. A megemelkedett tanulási nehézségek miatt akadályozott tanulók számának növekedése miatt elengedhetetlen a saját (nem utazó) fejlesztő pedagógus, pszichológus és logopédus jelenléte a mindennapi életünkben.
2.2 Tárgyi feltételek
Az iskola az átlagosan felszerelt alapfokú oktatási intézmények közé tartozik. A taneszközök jegyzéke szerinti megfelelés nem teljes.
A Túr utcai telephelyen az emelt szintű matematika, angol és emelt óraszámú digitális kultúra oktatásának tárgyi feltételei részben adottak.
Kis matematika szaktanterem és egy angol kisterem került kialakításra az egyik folyosó mindkét végének lezárásával. A természettudományos oktatást a fizika-kémia szaktanterem biztosítja. Az informatikaterem eszközparkja megújult. A terem aljzatának rendbetétele és az elektromos hálózat biztonságossá tétele megtörtént, egy újabb szaktanterem kialakítása folyamatban van. A könyvtár egy kisebb méretű teremben működik megvalósítva a jogszabály által előírtakat.
A Diósdi úti székhelyen az alagsori kisebb szobákban és a Túr utcai tantermekben a Lukin László Zeneiskola kihelyezett tagozataként zeneoktatás folyik.
Az emelt szintű angol, matematika és az emelt óraszámú digitális kultúra oktatásához, valamint a fejlesztő munka foglalkozásaihoz kis- és szaktantermek kerültek kialakításra. Az idegen nyelv oktatásához szükséges eszközök még hiányosak.
A két épületben folyó digitális kultúra oktatás és az IKT ellátottság feltételrendszerének korszerűsítése részben megoldódott a KMR számítógépek biztosításával, mely iskolánk esetében 40 db asztali számítógépet és monitort, 15 db projektort, 15 db laptopot, majd 20 db tabletet jelent. Az alsó tagozaton alapítványi támogatással teljesen új gépparkot tudtunk vásárolni.
A Diósdi úton a 6-10 éves korosztálynak megfelelő kültéri játékokkal, csúszdával, játszóvárakkal felszerelt játszóudvar áll rendelkezésre
A székhely tornatermének, világításának rendbetétele megtörtént.
A zöldterület különböző nagyságú az iskolaépületek területén. A nagyobb igénybevételű iskolai tér a tornaterem és a folyosó, aula. A Túr utcában a zsibongók és a tornaterem, a Diósdi úton a tornaterem és az aula ad helyet a csoportos összejöveteleknek, programoknak. Az iskola teljes tanulói létszámának megfelelő belső térrel nem rendelkezik.
Az audio-vizuális eszközök, szemléltető eszközök száma változó.
Mindkét épületünkben megteremtettük a biztos, megfelelő sávszélességű internet hozzáférést a tantermekben, mely az oktatás szakmai színvonalának emeléséhez is hozzájárul.
3. Szakmai munka
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka céljait, feladatait a NAT az általános emberi, nemzeti európai és egyetemes értékek tanulókkal történő megismertetése, elfogadtatása és átadása határozza meg. Fő törekvés, hogy a gyermekek mindenek felett álló érdekei érvényesüljenek.
Cél az általános iskolai nevelés-oktatás keretén belül a tanulót érdeklődésének, képességének és tehetségének megfelelően felkészíteni a középiskolai továbbtanulásra, a társadalomba való beilleszkedésre, az élethosszig tartó tanulásra. Ennek érdekében a gyermekek személyiségének alakítása, tudásának megalapozása, képességeinek, készségeinek fejlesztése, a jó tanár-diák viszony létrehozása és fejlesztése, a szülőkkel való rendszeres kapcsolattartás, együttműködés az irányadó. A gyermekközpontú szemlélet és gyakorlat, közösségi élet, hagyományápolás az eddig elért eredményeink egyike.
Az intézmény tantestülete kiváló szakmai színvonalon különböző speciális feladatok ellátását is végzi. A műhelymunkának feltétele, hogy továbbra is minőségi munka folyjon az intézményben, a szakmaiság magas fokán álló pedagógusok végezzék a nevelő-oktató munkát. A meglévő hagyományok tartalmának megerősítésével, újak létrehozásával még több belső érték megteremtésére kerülhet sor. Kiemelt terület a közösségek fejlesztése, a tehetséggondozás, felzárkóztatás, esélyegyenlőség biztosítása, integrált oktatás.
Az Érdligeti Általános Iskola profilja a felső tagozatos emelt szintű -és óraszámú oktatás. Fontos számunkra a gyermekbarát iskola megvalósítása, a zökkenőmentes beiskolázás, a tagozatváltás és a továbbtanulás sikerének biztosítása.
Nagy hangsúlyt kap a környezeti nevelés, egészségnevelés és a természetvédelem. A nyári szünidőben táborozási lehetőség biztosított a diákoknak önköltséges alapon. A tanórán kívüli foglalkozások, napközi – tanulószoba, szakkörök, valamint szabadidős programok szervezése, a tanulók összetételének és a szülők igényeinek, valamint a mindenkori lehetőségeknek a figyelembevételével a gyermekek tudásának, ismereteinek bővítésére, manuális tevékenységük, viselkedési és kommunikációs képességük, készségük fejlesztésére, formálására szerveződnek, ennek érdekében működnek.
Gyógytestnevelés, amelyet a Pedagógiai Szakszolgálat dolgozói látnak el, segíti a rászoruló tanulókat. Az iskolai sportkör a testnevelés-sport-mozgás különböző lehetőségeit kínálja. A kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai munka széleskörű. Az SNI és BTMN tanulók fejlesztése szakemberek segítségével valósul meg. A HH/HHH gyermekek figyelemmel kísérése, támogatása, a felzárkóztatás és tehetséggondozás, a továbbtanulásra való felkészítés, képességkibontakoztatás rendszeresen és eredményesen végzett tevékenység.
Az 1–4. évfolyamon legfontosabb feladat, hogy a tanulók készségszinten sajátítsák el az olvasás, írás, számolás alapjait, az értő olvasást. Az első osztályban a szótagoló olvasás tanításának módszerét és taneszközét használjuk. A tanítók bemeneti és kimeneti méréseket végeznek rendszeresen. Jelentős feladatot vállalnak a különböző hátrányokkal érkező elsősök korrekciós gondozásával.
Az 5-8. évfolyamon a humán, a reál, és a készségtárgyak oktatásának egészséges egyensúlyára törekszünk.
A digitális kultúra, technika és tervezés tantárgy csoportbontására törekszünk az 5-8. évfolyamon. Az idegen nyelv és matematika emelt szintű oktatása az 5-8. évfolyamon szintén csoportban valósul meg. A felső tagozatba lépő új osztályoknál az 5-8. évfolyamon választható emelt szintű matematika, angol, emelt óraszámú digitális kultúra oktatását, a tehetséggondozást biztosítjuk.
A továbbtanulás mutatói jók, érettségit adó középfokú intézményben tanul tovább a tanulók többsége. A középfokú intézmények visszajelzései jók, elégedettségre adnak okot. Sajnos, nem minden intézménytől kapjuk meg a tájékoztatást.
Az iskola feladatainak teljesítését munkaközösségek munkája segíti. Ennek eredményeképpen születnek kiemelkedő tanulmányi és versenyeredmények. Tanulóink sikeresen szerepelnek helyi, területi, tankerületi, megyei és országos versenyeken, mellyel hozzájárulnak iskolánk jó hírnevének növeléséhez. Egyre több azonban a nevezési díjat igénylő verseny. Az eredményesség mutatója a hozzáadott pedagógiai érték. A lemorzsolódás, kimaradás, egyéni tanrendessé válás, nagyszámú mulasztás néhány tanulóra jellemző, iskolai viszonylatban csekély, nem kirívó.
Az iskolai információs és kapcsolatrendszer része a szokásos értekezlet, megbeszélés, telefon, szóbeli és írásos üzenet, faliújság hírei mellett email, honlapon való közzététel. A rendszeres, gyors, naprakész információ a kulcsa mindennek. A két épület közötti információáramlás javítására folyamatosan törekszünk.
A nevelési feladatok közül kiemelt a személyiségfejlesztés, a közösség, mint érték kialakítása és elfogadtatása. Ezt szolgálják a tanórai és tanórán kívüli nevelési tevékenységek, valamint az e tevékenységekhez kapcsolódó folyamatos értékelés. Nagy jelentőségű a szabadidő hasznos eltöltésének szervezése, irányítása. A célok megvalósítását segítik az iskola pedagógusai által alkalmazott személyiségfejlesztésre irányuló eljárások, technikák, nevelési módszerek.
A diákönkormányzat munkája által lehetővé válik a tanulók közösségi életének megszervezése, amely teret ad a „demokrácia alapelveinek” gyakorlására. Az „Igazlátó nap” jól bevált gyakorlata is ezt szolgálja.
Az iskola külső kapcsolatrendszerében kiemelt szerepe van a szülőkkel való kapcsolatépítésnek, a szoros kapcsolattartásnak, az eredményességhez a rendszeres együttműködésnek. Ennek alkalmazott formái: szülői értekezletek, fogadóórák, szükség szerint családlátogatások, nyílt napok, órák, valamint a szülők – nevelők bálja, különböző iskolai rendezvények, kirándulások, közös színházlátogatások, sportesemények, programok.
A szülői munkaközösség működésének kialakítása a közösség feladata. Aktivizálása és hatékonyságának növelése kiemelten kezelendő.
4. Szülők által megfogalmazott elvárások
Iskolánk nevelőtestületének pedagógiai hitvallása
„Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”(Szent-Györgyi Albert)
1.1 A nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, értékei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai
A) Alapelvek, értékek
Az Érdligeti Általános Iskola nevelő-oktató munkáját a demokrácia értékei, a nemzeti értékek, az európai humanista értékrend hatja át. Az iskolában tanító pedagógusok mindennapi nevelő és oktató munkájukban az alább felsorolt pedagógiai alapelveket szeretnék érvényre juttatni.
1. Iskolánkban olyan légkört kívánunk teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat.
Ennek keretében:
2. Iskolánkban a tanulók teljes személyiségének fejlesztése, valamint a tanulók korszerű ismereteinek és képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése a legfontosabb pedagógiai feladat. Nevelőink szellemileg, erkölcsileg és testileg egészséges nemzedéket kívánnak nevelni a ránk bízott gyermekekből.
Ennek érdekében:
3. Iskolánk – elsősorban a szülőkkel ápolt kapcsolatok révén – folyamatosan részt kíván venni lakóhelyünk életében.
Ennek érdekében:
4. Eszményeinkben olyan tanuló képe él, aki a közös családi és iskolai nevelés eredményeképpen egyesíti magában az alábbi tulajdonságokat:
5. Iskolánkban szerepet kap az Európai Unió által preferált kulcskompetencia alapú oktatás. Tanulóinkat olyan állampolgárokká kívánjuk nevelni, akik képesek az EU által biztosított lehetőségeikkel, jogaikkal élni.
Fejlesztendő kulcskompetenciák: